niedziela, 28 kwietnia 2013

Mecenasi sukcesu. Te firmy na futbol kasy nie żałują

Piłka nożna na najwyższym poziomie to wielki biznes. Nic więc dziwnego, że potężne koncerny podpisują z najlepszymi drużynami wielomilionowe kontrakty sponsorskie. Klub zdobywa kasę, a firma prestiż i nowych klientów. Sponsor płaci, więc wymaga. W efekcie piłkarze stają się chodzącymi reklamami różnych towarów i usług. Które piwo piją "Czerwone Diabły", jakimi liniami latają "Królewscy", kto mierzy czas w Barcelonie? Odpowiedzi znajdziecie w tym tekście.

Krezus trzyma z krezusem

Deloitte co roku publikuje zestawienie najbogatszych klubów świata. Powstaje ono w oparciu o wysokość przychodów. Jednym z ich najważniejszych źródeł są kontrakty sponsorskie. Kto zatem pomaga krezusom być jeszcze bogatszym?

Przeanalizowałem oficjalnych sponsorów dziesięciu klubów, które w ostatnim rankingu Deloitte zajęły czołowe lokaty (ograniczyłem się do tych głównych, globalnych, pomijając tzw. partnerów regionalnych). Po nazwie drużyny wysokość przychodów w sezonie 2011/2012 (ostatnie dostępne dane), nazwa sponsora (gwiazdką oznaczony jest sponsor główny, dwoma gwiazdkami - techniczny) i branża, w której firma funkcjonuje.

10. JUVENTUS TURYN (195,4 mln euro) - Nike** (odzież), Jeep* (motoryzacja), TIM (telekomunikacja), Veneto Banca (bankowość), Alitalia (transport lotniczy), Balocco (producent żywności), Energy T.I. (energetyka), Goodyear (producent opon), Carta SI (usługi płatnicze), Willis (ubezpieczenia), Hanwha Solar (energetyka słoneczna), Casa IT (broker nieruchomości), Frecciarossa (transport kolejowy), Manpower Group (konsulting, doradztwo personalne), Powerade (napoje izotoniczne), Valle d'Aosta (turystyka), Lottomatica (gry liczbowe), Better (zakłady bukmacherskie), Samsung (producent sprzętu komputerowego, RTV i AGD), Poker Stars (rozrywka), Sky (platforma satelitarna), Mediaset Premium (telewizja), Hublot (zegarki), Lavazza (producent kawy), Ricoh (producent sprzętu drukującego), Carlo Pignatelli (ekskluzywna odzież), E. Leclerc (sieć centrów handlowych), Mondo (producent nawierzchni, zabawek, łodzi)

9. LIVERPOOL FC (233,2 mln euro) - Warrior** (odzież), Standard Chartered* (bankowość), Chevrolet (motoryzacja), Carlsberg (branża browarnicza), Thomas Cook SPORT (biuro podróży), 188 Bet (zakłady bukmacherskie), Garuda Indonesia (transport lotniczy), Jack Wolfskin (producent odzieży, obuwia, plecaków), Bank of America (bankowość), Maxxis (opony), Lucozade Sport (napoje izotoniczne), Park Inn (branża hotelarska), Stanley (producent narzędzi), Konica Minolta (producent sprzętu drukującego, skanerów, kopiarek itp.), Ramsey (producent eleganckiej odzieży męskiej), TRX (producent sprzętu do ćwiczeń, konsultacje treningowe)

8. AC MILAN (256,9 mln euro) - Adidas** (odzież), Mediaset Premium* (telewizja), Sky (platforma satelitarna), Emirates (transport lotniczy), Nivea (kosmetyki), Audi (motoryzacja), Intesa Sanpaolo (bankowość), TIM (telekomunikacja), Dolce & Gabbana (odzież), MSC Crociere (biuro podróży), Better (zakłady bukmacherskie, gry hazardowe online), Taci Oil (branża paliwowa), Indesit (producent urządzeń AGD), Nutrilite (producent suplementów diety), Maalox (branża farmaceutyczna), Europassistance (ubezpieczenia), SuisseGas (energetyka), Izi Poker (rozrywka online)

7. MANCHESTER CITY (285, 6 mln euro) - Umbro** (odzież), Etihad* (transport lotniczy), Etisalat (telekomunikacja), TCA Abu Dhabi (biuro podróży), Aabar (firma inwestycyjna), Richard Mille (zegarki), Hugo Boss (odzież), EA Sports (gry komputerowe), Thomas Cook SPORT (biuro podróży), Amstel (branża piwowarska), Mansion (rozrywka), Paddy Power (zakłady bukmacherskie), Harvey Nichols (moda, kosmetyki, żywność), Viagogo (sprzedaż biletów), Sytner Group (diler samochodowy)

6. ARSENAL LONDYN (290,3 mln euro) - Nike** (odzież), Emirates* (transport lotniczy), Betsson (zakłady bukmacherskie, gry hazardowe online), Carlsberg (branża piwowarska), Citroen (motoryzacja), EA Sports (gry komputerowe), Indesit (producent sprzętu AGD), Lucozade Sport (branża spożywcza, napoje izotoniczne), Thomas Cook SPORT (biuro podróży)

5. CHELSEA LONDYN (322,6 mln euro)Adidas** (odzież), Samsung* (producent sprzętu komputerowego, RTV i AGD), Gazprom (energetyka), Audi (motoryzacja), Delta (transport lotniczy), Singha (branża piwowarska), Sauber F1 Team (Formuła 1), Thomas Cook SPORT (biuro podróży), EA Sports (gry komputerowe), Dolce & Gabbana (odzież)

4. BAYERN MONACHIUM (368,4 mln euro) - Adidas** (odzież), T-Mobile* (telekomunikacja), Audi (motoryzacja), Coca-Cola (branża spożywcza, napoje), HypoVereinsbank (bankowość), Imtech (energetyka, urządzenia dla przemysłu), Lufthansa (transport lotniczy), Paulaner (branża piwowarska), Samsung (producent sprzętu RTV i AGD), bwin (zakłady bukmacherskie), Yingli Solar (energetyka), WMF (producent sprzętu AGD), Ehrmann (branża spożywcza), Sheraton (branża hotelarska), Viagogo (sprzedaż biletów), s.Oliver (odzież), Thomas Sabo (biżuteria), Trentino (biuro podróży), Siemens (producent sprzętu RTV, AGD i maszyn przemysłowych), Schaeffler (nowe technologie), Lego (zabawki), Hublot (zegarki), Flyeralarm (branża papiernicza), Continental (opony), FitnessFirst (sieć siłowni), Adelholzener (branża spożywcza, napoje)

3. MANCHESTER UNITED (395,9 mln euro)Nike** (odzież), Aon* (ubezpieczenia, doradztwo), DHL (transport, logistyka), bwin (zakłady bukmacherskie), Turkish Airlines (transport lotniczy), Singha (branża piwowarska), Epson (producent sprzętu komputerowego), Chevrolet (motoryzacja), Hublot (zegarki), Cassilero del Diablo (wina), Thomas Cook (biuro podróży), Smirnoff (alkohole), Toshiba Medical Systems (opieka zdrowotna), Mister Potato (branża spożywcza), Yanmar (silniki), Kansai Paint (farby)

2. FC BARCELONA (483 mln euro) - Nike** (odzież), Qatar Foundation* (fundacja non-profit na rzecz edukacji i nauki), Audi (motoryzacja), Turkish Airlines (transport lotniczy), TV3 (telewizja), Estrella Damm (branża piwowarska), La Caixa (bankowość), Assistència Sanitària (opieka zdrowotna), Coca-Cola (branża spożywcza, napoje), Seiko (zegarki), Movistar (telekomunikacja), Herbalife (branża spożywcza), Etisalat (telekomunikacja)

1. REAL MADRYT (512,6 mln euro)Adidas** (odzież), bwin* (zakłady bukmacherskie), Mahou (branża piwowarska), Audi (motoryzacja), Emirates (transport lotniczy), Coca-Cola (branża spożywcza, napoje), STC (telekomunikacja), BBVA (bankowość), Sanitas (opieka zdrowotna, ubezpieczenia), Solan de Cabras (branża spożywcza, napoje)

Logo na koszulkach kosztuje miliony

Piłkarskich dobroczyńców można podzielić na kilka grup - sponsorzy główni, techniczni oraz partnerzy globalni oraz regionalni. Poziom finansowego zaangażowania w klub zależy od rangi sponsoringu. Wiadomo, najwięcej płacą tzw. główni sponsorzy. Ile?

Gigant ubezpieczeniowy Aon co roku przelewa na konta Manchesteru United 20 mln funtów za samo tylko prawo do prezentowania swojego logo na koszulkach meczowych drużyny. Ostatnio kupił też za około 200 mln euro prawa do nazwy klubowego ośrodka treningowego. Organizacja non-profit Qatar Foundation za to, że jej logo widnieje na strojach Barcelony płaci Katalończykom 30 mln euro rocznie plus premie za sukcesy. Natomiast trzyletni kontrakt Jeepa z Juventusem wart jest 35 mln euro, czyli "tylko" około 12 mln euro za sezon. Mnóstwo kasy na współpracy z liniami lotniczymi Emirates zarabia Arsenal. Pod koniec poprzedniego roku obie strony podpisały nową, pięcioletnią umowę wartą bagatela 150 mln funtów. Za te pieniądze szejkowie zapewnili sobie m.in. prawa do nazwy stadionu i miejsce dla logo swojej firmy na klubowych trykotach.

Futbolowe branże

Na podstawie listy sponsorów dziesięciu najbogatszych klubów świata trudno wyciągać wnioski dla całego futbolowego biznesu. Tendencje są jednak widoczne. Większość czołowych drużyn ma podpisane umowy z firmami reprezentującymi kilka określonych branż.

Prawie zawsze wśród klubowych partnerów są firmy motoryzacyjne. Tu prym wiodą Audi i nieoczekiwanie Chevrolet. Drużyny na mecze często latają samolotami. Wśród sponsorów nie mogło więc zabraknąć linii lotniczych. Najbardziej z futbolem kojarzy się Emirates ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, którego logo widnieje na koszulkach Arsenalu i Milanu. Firma jest też oficjalnym przewoźnikiem Realu Madryt.

Klub z czołówki listy Deloitte musi mieć umowę sponsorską z bankiem. Najlepiej dużym i o uznanej renomie. Kasę gdzieś trzeba przecież trzymać. Inwestować także trzeba. I tak np. Real ma konta w BBVA, Barca w La Caiksie, a Bayern w HypoVereinsbank, wchodzącym w skład grupy Unicredit, właściciela również polskiego Pekao SA.

Wśród sponsorów najlepszych klubów nie może zabraknąć zakładów bukmacherskich (w Polsce to niemożliwe przez idiotyczną politykę rządu w tej sprawie). Z piłką najbardziej kojarzy się bwin, partner np. Bayernu i Realu.

Co ciekawe, większość klubów ma podpisane umowy z browarami. Jeśli piłkarze Realu chcą iść na piwo, to koniecznie w kuflach musi znaleźć się złocisty napój wyprodukowany przez Mahou. Gracze Manchesteru United nie mają prawa pić innego piwa niż Singha, a ci z Bayernu oficjalnie lubią tylko Paulanera. Tego, którego przestał z kolei cenić jeden z polskich posłów.

Najbardziej "piłkarskim" biurem podróży w Europie jest z pewnością angielski Thomas Cook SPORT, specjalizujący się w organizowaniu wycieczek dla fanów sportu. Firma ta jest oficjalnym partnerem aż połowy z dziesięciu najbogatszych klubów Starego Kontynentu.

Dobry, rozpoznawalny wśród kibiców sponsor to bardzo ważna część futbolowego biznesu. Dzięki jego pieniądzom klub może sobie pozwolić na transfery najlepszych graczy i zaoferowanie im bajecznych kontraktów. Przedsiębiorstwo dzięki współpracy z klubem zyskuje natomiast nowych klientów wśród kibiców i wizerunek firmy wspierającej sport, a w razie sukcesów - splendor i gigantyczną reklamę. Relacje klub - sponsorzy, choć na pierwszy rzut oka wyglądają na pasożytnicze, są tak naprawdę symbiozą, przynoszącą korzyści obu stronom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz